Regn, tak, idéer och Bell.

Det är mysigt och stämningsfullt att stå under ett skyddande tak när det regnar. Helst ska det vara ett ganska litet tak så att man får kura ihop sig lite extra för att inte bli blöt. Helst ska det vara ett sommar regn, så man slipper frysa när man står där som ett fån. Helst ska det lukta sommar. Är man ensam kommer man ofta på en massa konstiga slutsatser och lösningar på problem. Om man nu inte bara är irriterad över att det regnar förstås. Jag kom på en, enligt mig, smart grej när jag kurade häromdagen.

Varför säljer de inte ölflaskor gjorda av plast på krogen? De ska se ut som riktiga fina glasflaskor men helt enkelt vara av plast. Jag kunde komma på en massa fördelar med min idé. Ingen kan få en glasflaska i huvudet och skadas. Man slipper trampa runt i glassplitter på dansgolvet. De blir lättare att bära runt på och dansa med. Listan kunde göras oändligt lång.
Men sen tänkte jag att det måste finnas någon annan som tänkt på det här innan mig, och att det därför måste vara en dålig idé i och med att ingen har genomfört den. Något jag inte tänkt på. Det är ju så simpelt. Eller finns det ställen som har plastflaskor? Är det bara jag som har missat något? Är det kanske en miljöfråga? Något dumt är det, tänkte jag. Men och andra sidan, hade Alexander Graham Bell tyckt att hans telefonidé var korkad bara för att ingen tänkt på det förut hade han ju aldrig blivit inskriven i miljontals böcker som en av de främsta uppfinnarna någonsin. Bara för att andra tyckte det lät befängt att kunna prata utan att träffas avfärdade han ju inte sin idé. Jag vet inte riktigt vilket spår jag trillade in på nu, jag försöker nog bara bevisa för mig själv att man ska stå upp och kämpa för sina idéer. Oj, det här blev så mycket mer än bara en insikt under ett skyddande tak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0